- Studený motor zahřívejte plynulou jízdou v optimálních otáčkách (spíše nižších).
- Předvídejte situaci - je zbytečné zrychlovat, když auta před vámi např. brzdí, jedou pomaleji než vy nebo na semaforu svítí červená.
- Každý zapnutý spotřebič zvyšuje spotřebu (klimatizace, větráky, topení, rádio, osvětlení atd.). Proto je vypínejte, když nejsou třeba a není to nebezpečné nebo v rozporu se zákony apod. (v případě vnějšího osvětlení vozidla).
- Při stání delším než cca půl minuty vypněte motor a světla (pokud to situace a zákony umožňují).
- Nevozte zbytečnou zátěž, stejně jako střešní nosiče apod., když je zrovna nepotřebujete.
- Cca jednou měsíčně za studena zkontrolujte nahuštění pneumatik a stav oleje (ten po stanovené době nebo odjetých kilometrech nechte vyměnit).
- Pokud za klesáním následuje stoupání, můžete nechat auto z kopce dolů rozjet a pak využít setrvačnosti při stoupání.
- Závislost spotřeby na rychlosti jízdy je exponenciální, takže se vlivem aerodynamického odporu vozidla v rychlostech nad 110 km/h poměrně drasticky zvyšuje spotřeba s každým dalším nárůstem rychlosti.
Další možnosti snížení spotřeby jsou dost závislé na konkrétním typu motoru (benzín/nafta, ECU, karburátor atd.). Často se doporučuje při jízdě z kopce tzv. brzdění motorem - jízda se zařazeným rychlostním stupněm při zcela uvolněném pedálu plynu. V případě všech novějších aut by to měl být nejúspornější způsob jízdy, dokud otáčky motoru neklesnou pod určitou mez, kdy už ECU začne přidávat palivo, aby udržela motor v chodu. Uvádějí se hodnoty kolem 1500-1800 ot./min., což lze při jízdě vypozorovat.
Při menším sklonu kopce, kdy by mělo auto tendenci nežádoucím způsobem zpomalovat, lze jet na neutrál (samozřejmě s výjimkou nákladních aut a dalších vozidel, které takovým způsobem kvůli bezpečnosti jezdit nesmí). V tom případě bude spotřeba asi 1 litr na hodinu.
Setkal jsem se i s názorem, že nejúspornější je jezdit stylem - rozjet, vyřadit a po zpomalení znovu rozjet, vyřadit atd., což mi ale přijde dost nepraktické a pravděpodobně by to odnesly spojka s převodovkou.
Zkuste si, co je nejlepší pro vaše auto a případně napište svoje poznatky do komentářů. Sám používám (nebo se o tom aspoň snažím) všechny uvedené rady vyjma té poslední "rozjížděcí" a spotřeba naší 306 z roku '99 je kolem 5,5 litru / 100 km.
Seznam odkazů na podrobné články o tomto tématu:
http://www.autorevue.cz/default.aspx?article=3573
http://www.rozhlas.cz/motozurnal/phm/_zprava/369975
http://www.penize.cz/54904-usporna-jizda-snizuje-spotrebu-nikoli-prumernou-rychlost
http://auto.idnes.cz/uspornajizda-00q-/automoto.asp?o=0&klic=52027
Tento článek je v podobné formě publikován také na mém webu Úspory v domácnosti
Seznam odkazů na podrobné články o tomto tématu:
http://www.autorevue.cz/default.aspx?article=3573
http://www.rozhlas.cz/motozurnal/phm/_zprava/369975
http://www.penize.cz/54904-usporna-jizda-snizuje-spotrebu-nikoli-prumernou-rychlost
http://auto.idnes.cz/uspornajizda-00q-/automoto.asp?o=0&klic=52027
Tento článek je v podobné formě publikován také na mém webu Úspory v domácnosti
Děkujeme za článek. Je to opravdu skvělé. Dozvěděl jsem se z toho hodně.
OdpovědětVymazatTakové tipy se zrovna v dnešní době teda určitě hodí. Já mám štěstí, že mé auto jezdí poměrně úsporně, takže za benzín tolik neutratím. Teď nedávno se mi ale s autem stala taková nepříjemnost. Někdo mi ho na parkovišti pěkně odřel. Zkoušel jsem se s tím nějak vypořádat na vlastní pěst, ale bohužel bez úspěchu, tak mi asi nezbyde nic jiného, než s autem zajet sem.
OdpovědětVymazat